حوزه هنری استان یزد جزیره ای مستقل و مستعمره ای بی اختیار !!!!!!


یزدفردا :محمد ملک ثابت رییس حوزه هنری استان یزد جای خود را به نیکو نژاد خواهد داد

محمد ملک ثابت رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در اواسط سال 86 پس ازمحمود ملک ثابت جانشین وی در حوزه هنری  شد.

محمد ملک ثابت در تاریخ 2 مردادماه 86  در حالی سرپرست حوزه هنری استان یزد شد که بنا به گفته وی :محمودملك ثابت مدير حوزه هنري درخواست بازنشستگي خود را داده بود كه اين درخواست مورد توافق قرار گرفت و اكنون عملاً حكم سرپرستي به نام من صادر شده است و مديريت حوزه را مركز تهران انتخاب و معرفي خواهد نمود.

اما پس از مدتی محمود ملک ثابت همچنان در تمامی صحنه های حوزه هنری حضوری پر رنگ داشت و بعد ها خبر از بازگشت به کار او نیز به گوش رسید و صحبت از اشتباه در محاسبه سنوات خدمتی پیش آمد !!!!

محمد ملک ثابت در اولین گفتگوی بعد از انتصاب خود عنوان نمود : سياست‌هاي حوزه هنري قائم به شخص نيست و صرفاً تابع برنامه‌هاي اعلامي مركز مي‌باشد و البته سليقه‌هاي مديريتي نيز مي‌تواند اعمال شود، اما اين سليقه‌ها در برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت تغييري ايجاد نخواهد كرد و هر بخشي كه نياز به توجه بيشتر داشته باشد، طبق برنامه‌هاي حوزه تغيير خواهد كرد و اين روال طبق سياست گذشته خواهد بود.

اما حرکت های عجیب و غریب در حوه هنری سازمان تبلیغات استان به همین جا ختم نشد و در یک تودیع و معارفه نمایشی  در هفده ماه پس از این انتصاب در تاریخ 25 آبانماه 87 با حضور  فلاح معاون مالی و پشتیبانی اداره کل‌امور مجلس و استانهای حوزه‌هنری ، خدابخشی، رئیس دفتر ویژه حوزه هنری کشور فریبرز شیرینی (معاون فرهنگی اداره کل امور مجلس و استانهای حوزه‌هنری کشور) با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید حوزه‌هنری استان یزد معرفی و از زحمات و تلاش‌های دلسوزانه محمد ملک‌ثابت رئیس پیشین این مرکز تقدیر به عمل آمد.

فلاح با اشاره به اینکه محمد ملک‌ثابت بنا به درخواست خود از این سمت کناره‌گیری کرده است افزود: امیدواریم همچنان از تجربیات وی به عنوان یک هنرمند، مشاور و صاحب نظر در راه پیشبرد اهداف حوزه‌هنری استان یزد استفاده کنیم.

فریبرز شیرینی سرپرست جدید حوزه‌هنری استان یزد هم در این مراسم مهمترین ماموریت خویش را معرفی و انتصاب فردی شایسته به عنوان رئیس حوزه‌هنری استان یزد برشمرد و گفت: فردی که برای این سمت انتخاب می‌گردد باید متناسب با نام دارالعباده و ویژگی‌های این منطقه باشد.

اما این تودیع و معارفه و کناره گیری تنها یک علت بیشتر نداشت و آن هم چیزی جز ایجاد شرایط لازم برای احراز دفتر ......برای مدیر جوان حوز هنری استان نبود .

بالاخره محمد ملک ثابت اول تیرماه 88 دوباره به عنوان رییس حوزه هنری اینبار نه با مراسم تودیع و معارفه بلکه با یک خبر رسانه ای در راس این نهاد قرار گرفت تاثابت کند که حوزه هنری کشور کاملا در اختیار او بوده و می باشد که هر زمان اراده نمود می تواند استعفاء و هر زمان خواست دوباره در سمت بالاترین کارمند این نهاد در استان مشغول به کار شود .

این رفتن ها و آمدن ها از بازنشستگی رییس سابق این نهاد جناب محمود ملک ثابت تا انتصاب محمد ملک ثابت و استعفاء و بازگشت مجدد به همین جا ختم نشد و در جدید ترین جابجائی مدیر حزه هنری استان به دلیل استخدام ایشان در تهران  عد م راهکار قانونی برای بکار گیری نیروی جایگزین در مرکز چاره ای جز مهاجرت ندارد و اینبار در سمت سرپرست دفتر حقوقی حوزه هنری با حکم محسن مومنی، رئیس حوزه هنری کشور باید از ریاست حوزه هنری استان خداحافظی نماید .

خبر ها حکایت از معرفی فردی به عنوان جانشین توسط استان داشت و در عمل نیروی جایگزینی دیگری توسط حوزه هنری کشور بری این سمت در نظرگرفته شد که قرائن و شواهد حکایت از انتخاب وی توسط افراد ذی نفوذ در حوزه هنری کشور دارد که قرار است فردا معارفه وی انجام تا باردیگر یک مدیر تحمیلی که البته در شرایط فعلی دور از ذهن هم نبوده به استان تحمیل شود و هنوز تبعات انتصاب های کشوی در شهر های مختلف استان و همچنین ادارات کل استان بدون درنظر گرفتن نظرات تیم مدیریتی استان را به عینه می بینم

اما گزینه انتصابی مرکز نشینان چه کسی است ؟نیکونژاد مجری برنامه جستجو صدا و سیمای مرکز یزد که در زمان شهرداری حاج مرتضی شایق در شهرداری حضور یافت و به ریاست روابط عموم شهرداری یزد رسید و پس از به عنوان مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری یزد منصوب و پس از مدتی به دلایلی که رسانه ی نشد از این سمت کنار گذاشته شد .

قضاوت در مورد عملکرد وی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری بسیار دشوار است چون از لحظه انتصاب تا خداحافظی بر خلاف انتظار که او مرد اول روابط عمومی شهرداری بود حتی چند خبر کوتاه هم از عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری در رسانه ها دیده نشد.

آنچه که مسلم است محمد ملک ثابت رییس سابق حوزه هنری استان با توجه به سابقه حضور در این نهاد و همچنین رابطه فامیلی با رییس قبلی این نهاد حضور نسبتا خوبی در عرصه های مختلف فرهنگی وهنری استان داشت و البته در رسانه ها کمی قو یتر و باید دید آیا نیکو نژاد که در عمل نشان داده اعتقادی به رسانه ها در انتشار عملکردش ندارد می تواند پاسخگوی انتظارات واقعی  فرهنگ و هنر استان دارالعباده از حوزه هنری که با رفتن محمد ملک ثابت چاره ای جز دگرگونی و به نوعی می توان گفت تحمل  زلزله 10 ریشتری را ندارد ، دارد ؟

آیا می توان با اتکا به حمایتهای رییس پیشین از مرکز این اداره فرهنگی استان را بدون هیچ تحولی اداره نمود و پاسخگوی برنامه ها ی تماما فرهنگی مدیریت ارشد استان و جوانان علاقمند دارالعباده بود؟

یا بنا به گفته مدیر پیشین سياست‌هاي حوزه هنري قائم به شخص نيست و صرفاً تابع برنامه‌هاي اعلامي مركز مي‌باشد و البته سليقه‌هاي "مديريتي نيز مي‌تواند اعمال شود، اما اين سليقه‌ها در برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت تغييري ايجاد نخواهد كرد و هر بخشي كه نياز به توجه بيشتر داشته باشد، طبق برنامه‌هاي حوزه تغيير خواهد كرد و اين روال طبق سياست گذشته خواهد بود"و همچنان حوزه هنری استان به صورت جزیره ای مستقل  و مستعمره ای بی اختیار توسط مرکز نشینان اداره و نیکو نژاد هم مانند ملک ثابت تنها مرد بروشر و پوستر ها و  مراسم های افتتاحیه و اختتامیه فرهنگ و هنر استان خواهد بود .

البته ناگفته  پیداست که عده ای  هنرمندان معتقدند انتخاب جانشین ملک ثابت می بایست با درایت بیشتری صورت  می گرفت  چراکه نیکونژاد نشان داده است در دوران مدیریت خود در سازمان تفریحی رفاهی نتوانسته ارتباط منسجم و اساسی ای با هنرمندان یزدی برقرار کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا